Khamis, 10 Januari 2013

Apa Sudah Jadi?

"sejak dua menjak ini, ku mencari fungsi kewujudan
dalam persekitaran yang penuh kejumudan
terperangkap dalam jasad, ku keliru
mujur ada kau si peneutralisasi pilu
namun aku tetap murung, berkurung
tubuh makin susut, menunggu tarikh luput
komplikasi di halaman rusuk kiri
makin sukar nak bernafas, nak bergerak, nak berdiri......"

ayat kat atas ni bukan rekaan aku ye..ni adalah salah satu rangkap dalam lagu teman pengganti nyanyian black dan malique too phat..bila aku perhatikan bait-bait kata dalam lagu ni, liriknya sangat bermakna dan mendalam maksudnya..ye la kan, si malique ni kalau tulis lirik memang kaw2 la..tersirat abis maknanya..apa yang aku faham dalam lagu ni, ia berkisar tentang seseorang yang hampir menemui ajalnya, yang akan bertemu dengan kekasih abadinya di sana..aku paling suka ayat "dalam diam ada seorang yang ku puja, kau teristimewa tapi Dia yang sempurna"...sangat bermakna aku rasa...bila kita dah meninggalkan dunia ni, ada orang yang kita sayangi, kasihi, cintai yang kita tinggalkan, namun, kita pergi untuk bertemu dengan Dia yang paling sempurna...siapa? Allah s.wt...


semua orang takkan terlepas dari merasai kematian cuma, bila dan dimana, tak pernah pun kita tahu..bila-bila masa je Allah boleh tarik nyawa kita..sama la dengan jodoh kita, Allah dah tentukan siapa pasangan hidup kita yang terbaik untuk kita..

bila sebut pasal mati ni, kita sebagai umat ISLAM ni memang perlu untuk sentiasa ingat kepada kematian..sebab ingatan kita tu lah yang buat kita sedar bahwasanya mati tu boleh datang bila-bila masa je..jadi,sentiasalah mengingati mati dan bersedialah untuknya...wallahu'alam..

*hari ni tak brapa sihat, tu pasal la duk post pasal kematian ni...mana la tau kan, giliran aku tak lama dah...smoga Allah panjangkan umur aku...aminnn...
*hari ni jugak aku gembira sebab seorang lecturer belanja aku RM100...wow! banyak tu..kisahnya semalam dia ajak aku pergi makan steamboat..tapi kebetulan ada kerja pulak kan..rugi uu, orang nak belanja..hehe..tengok-tengok hari ni dapat panggilan suh jumpa dia kat bilik dia...ingatkan ada apa, rupanya nak bagi duit suh g makan steamboat dengan kawan-kawan..katanya, tak sempat nak ajak aku p makan dengan dia sebab dia nak g kursus kat KL..Ya ALLAH, rezeki aku hari ni..moga-moga Allah merahmati dia..

4 luahan hati:

  1. wow..makan free lg nampak nye...kih3..

    lagu ni memang mendalam..i like this song..

    mengingati kematian..akan buat kita insaf..=)

    BalasPadam
  2. i like this song too....mmg akan buat kta igt ngn kematian...:)

    alhamdulillah...rezeki murah..untung wat kamcing ngn org ni..tp niat kne btol..hehe..

    BalasPadam
  3. mati.. pasti...
    persoalan...persediaan

    BalasPadam

Link Exchange

Tinggalkan link anda disini untuk saya membalas kunjungan anda. Terima kasih :)