Ahad, 19 September 2010

Orang Gila

Cuti raya akhirnya melabuhkan tirainya dan ramai lah berpusu-pusu, berkejar-kejaran untuk balik ke kampus masing-masing. Alhamdulillah, aku selamat sampai ke IPG aku malam semalam. Rata-rata setiap orang yang aku jumpa mesti tanya pasal 'assignment'. Aduh! aku sendiri pun belum siap. Ye la, orang kata, cuti mana boleh buat kerja-kerja 'assignment' ni. Lebih-lebih lagi cuti raya. Orang yang rajin pun jadi malas tau tak (aku la tu, haha kerek). Jadi kepada yang tension dengan 'assignment' tu, jangan la tension ya. Buat bagi siap pelan-pelan. Haha.

Bagi nak menghilangkan sikit ke'tension'an korang, baca la cerita kat bawah ni. Aku sedia khas untuk mereka-mereka yang tertekan tu. Harap-harap lepas baca ni datang la sikit mood nak buat assignment tu ye.

Ini adalah cerita benar yang berlaku di sebuah tempat di Kota Bharu Kelantan. Nama tempat itu terpaksa dirahsiakan untuk menjaga keaiban tempat itu.

Ceritanya begini. Pada suatu hari, ada seorang gila cuba hendak membunuh diri dengan terjun dari tangki air di kampungnya. Maka hebohlah seluruh kampung dan Pasukan Bomba dan Penyelamat dipanggil serta merta untuk memujuk orang gila itu. Tetapi mereka tidak berjaya memujuk orang gila itu supaya turun dari tangki air, termasuklah penduduk kampung tersebut.

Ditakdirkan Allah di saat-saat yang genting, seorang hamba Allah telah mencadangkan supaya orang gila lain disuruh memujuk orang gila itu. Secara kebetulan di kampung itu ada lagi seorang gila yang juga member kepada orang gila itu. Orang gila yang disuruh memujuk itu meminta pisau cukur dari seorang tukang gunting dan menghampiri tangki air itu sambil memegang pisau cukur.

Dia menjerit dalam Bahasa Kelate, 'Hoi ore gilo, mu turun cepat, kalu mu dok turun, aku tebang tiang taki air nih. Cepat turun, gila ko mu ni'. Maka orang gila yang hendak bunuh diri ni pun berfikir, 'Kalu aku dok turun, dia ni tebang sungguh nih. Baik aku turun, dia ni bukan buleh wat kira, dia ni gila, lamo dia tebang sungguh?. Jadi orang gila itu pun terpaksa membatalkan niatnya untuk bunuh diri.

Moral: Orang gila hanya boleh dilayan dengan orang gila"

Crazy Frog (katak gila). Ingatkan manusia je gila. Haha


p/s : selamat meneruskan pengajian di universiti masing-masing. kepada yang bakal menghadapi peperiksaan PMR dan SPM tu, belajar elok-elok. Wassalam. ^_^

0 luahan hati:

Catat Ulasan

Link Exchange

Tinggalkan link anda disini untuk saya membalas kunjungan anda. Terima kasih :)