Jumaat, 10 September 2010

Cerita 1 Syawal


Salam lebaran...
Hari ni aku nak kongsi sedikit kisah yang berlaku pada 1 syawal ni. Nak start dari mane ntah? dari bangun tidur. Ah, bangun tidur wat ape nak cerita kan. Pada pagi yang dingin sebab nak hujan ni, berlaku satu musibah kat kami sekeluarga. Musibah ape? macam teruk je bunyi. Takde la, hanya ujian kecil yg membuatkan kami sefamily tak dapat beraya di kampung. Ape citer nie? Begini...
Sebaik saje nak bertolak ke kampung, agal terkejut dengan keadaan kereta. Kereta hilang?? bukan..tayar kereta pancit. Lor, pancit je pun. Tukar je la tayar, ape susah. Memang la, rileks dulu, dengar citer bagi abis. Aku pun bertungkus lumus dgn abah aku me'replace'kan tayar yg bocor tecucuk paku tu dengan tayar spare. Tapi, ape yg jadi? Kami menghadapi kesukaran utk menarik keluar tayar yang pancit tu walaupun kereta telah di'jek' n skru2 semua dah dicabut. Alamak, mampus ni. Tak sangka orang yang kuat macam aku pun tak leh nak tarik keluar tayar tu. Ceh, poyo la palak. Panggil la jiran sebelah rumah seorang tukang kayu utk membantu kami. Tapi apakan daya, beliau juga tak dapat nak 'cokeh' keluar tayar tu. Hmm, ayah kata memang dah tak leh wat ape dah ni. Kena beraya kat rumah la jawabnya. Menangis tersedu-sedu la adik2 aku semua. Haha, macam ye je. Siap ada sesi temuramah wartawan lagi 2. (akulah wartawan tu..hak2)
Nampaknya aku ngn ayah aku je la gi solat hari raya memandangkan ade sebiji motor kat rumah aku. Motor boleh naik 2 org je lau tak silap aku. Memang la! Sejurus lepas selesai agenda masjid, abah hello kat pak sedara aku, ingat nak mintak tolong la kan. Tapi sian gak sebab dia pun nak beraya hari tu. Dah dia kata OK! ok je la kan. Datang la die untuk cuba membantu mengeluarkan tayar tu. Tengok kat jam, lor dah pukul 11.30 lebih. Kire ok la 2. Harapan kami dia bisa membantu. Yeah! mmg berjaya! usaha keras dia mencokeh tayar berhasil! Dah nampak dah muka2 nk beraya kat kampung kat muka adik2 aku. haha. Akhirnya proses replace tayar selesai. Plan nak beraya kat kampung terlaksana jugak akhirnya. Tapi sampai2 kat kampung bersiap2 nak g solat jumaat dah. Aduh, tak sompek gak den nak berayo. tak po la. Janji dapek balik kampung. (tibe2 terkeluar loghat n9).

gambar sebelum bertolak ke kampung.


Secara kesimpulannya, ade la jugak 4, 5 rumah yang sempat kami lawat. Tapi, serius tak macam taun2 lepas. Memang raya kali ni tak meriah lansung. Aku kadang2 tertnya2 ape erti raya ni dalam diri aku. Baju baru? selipar baru? kopiah baru? segala-galanya baru? Sesetengah orang amat gembira bila habisnya ramadhan n syawal pula menjelma. Sebab ape? Mana kesedihan kita berpisah dengan Ramadhan, bulan yang penuh dengan barakah, keampunan. Mungkinkah ada lagi Ramadhan utk kita pada tahun akan datang? Fikir-fikirkanlah. Jadikanlah amalan2 yg kita lakukan dlm bulan Ramadhan sebagai amalan harian kita. Istiqamahlah dalam beramal.
Wallahu'alam......

p/s: etceli kmpung aku tak jauh mane pun. dalam satu daerah je.hahaha..

0 luahan hati:

Catat Ulasan

Link Exchange

Tinggalkan link anda disini untuk saya membalas kunjungan anda. Terima kasih :)