Ahad, 9 Januari 2011

Uji IQ Anda : Ada Berapa Ye?


Tubuh badan kita merupakan sesuatu yang unik. Dan terdapat pelbagai cara untuk menguji keunikan tubuh badan kita. Antaranya adalah menerusi otak manusia. Di sini ini terdapat ujian yang menarik untuk anda cuba. Saya telah pun mencubanya. Berani mengambilnya?

Ujian ini ringkas sahaja, anda hanya perlu mengira jumlah huruf F dalam ayat dibawah dalam masa 15 saat:
 
FINISHED FILES ARE THE RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS
 
Sudah selesai? Bagaimana? Soalan seterusnya adalah berapa banyak huruf F yang anda jumpa? Tiga huruf F? Anda tentunya seorang lelaki. (Jawapan saya juga 3)
 
Cuba baca sekali lagi, tetapi kini dengan lebih berhati-hati.
 
FINISHED FILES ARE THE RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS
 
Kalau diperhatikan betul-betul sebenarnya terdapat 6 huruf F.Pelik? Sebab sebentar tadi anda hanya dapati 3 sahaja huruf F.
Jawapannya : Otak lelaki tidak mampu untuk memproses perkataan “OF” ketika mereka membaca ayat tersebut . Manakala untuk anda yang dapat mengira kesemua huruf F, iaitu sebanyak 6 huruf pada permulaan ujian pula, memiliki otak perempuan. Betul ke ujian ini? Saya pun kurang pasti. Cubalah dengan kawan-kawan anda untuk menguji setakat mana kebenaran ujian ini. Nanti beritahu saya ok. Nasib baik jawapan saya 3. 

6 luahan hati:

  1. apsal jawapan aku 3 jugak?? argh... ini tak boleh jadi. patut la semakin kompleks pemikiran aku. eceh. macam la ada kaitan. hohoho..

    BalasPadam
  2. haha..yeke?ni mesti tension ni..ble tnsion pmikiran xbtol kot..hehe..

    BalasPadam
  3. erk.. mungkin tak fokus kot. macam malasnya nak kira benda alah ni apalah hamdi merepek. hahhaa... terkejut jugak bila tahu sepatutnya aku dapat 6. brape kali tu kira baru dapat 6. haha.. ternyata kompleks benar pemikirannya.

    BalasPadam
  4. ahaha..btol 2..ape agknya ksmpulan yg dpt diuraikan ye..

    BalasPadam
  5. kesimpulannya, saya mempunyai pemikiran yang simple je. tapi rasanya selalunya berfikiran kompleks. bak kata kawan sekelas, im the problem solver. eceh. sebab selalu berfikiran kritis.

    lagi 1, even masalah yang simple, kena fokus bila menyelesaikannya. supaya solution yang dibuat adalah yang terbaik. maka pekerjaan tu x sia2.

    BalasPadam
  6. wah...mmg seorng bkl guru yg profesional la..simple dan kritis..
    tahniah2..anda mmg lyk jd ckgu..
    nk wat post sal pikir di luar kotak la plak..ehehe..

    BalasPadam

Link Exchange

Tinggalkan link anda disini untuk saya membalas kunjungan anda. Terima kasih :)