Khamis, 11 Disember 2014

Gembira & Bahagia

Kadangkala ada perkara amat memedihkan hati, namun syg utk dihilangkannya lantaran melihat ia adalah hadiah Allah utk bermujahadah.
Hidup jgn hanya belajar bahagia dgn kenikmatan
Hidup juga wajar belajar bahagia dgn kesakitan
Org biasa bahagia bila diberi kenikmatan
Org luar biasa bahagia bila diberi kesakitan
Org awam mencari bahagia dgn nikmat
Org khawwas mencari bahagia dgn kesusahan
Org melihat Siti hajar kesakitan ditinggalkan dipadang pasir
Sedangkan Siti Hajar sedang berlari kegembiraan
Org melihat siti Mariam kesakitan difitnah dan dihalau
Sedangkan Siti Mariam sedang menyanyi kenikmtan.
Org melihat kesedihan Rasulullah kelaparan
Sedangkan Rasulullah gembira penuh kebahagiaan.
Sesungguhnya kebahagiaan adalah suatu yg subjektif, tiada sama takrif kebahagiaan antara seorg lantaran perbezaan faham dan makrifat
Wallahulam..

kata-kata yg amat menyentuh jiwa drpd Guruku. Walaubagaimanapun susah payah yang kita hadapi, walau sesukar mana ujian yg kita tempuhi, berjalanlah dgn kegembiraan dan bawalah kegembiraan ke seluruh pelusuk dunia, berbekalkan ketauhidan kpdNya.. :')


2 luahan hati:

  1. aku ni tak pandai nak bermadah, nak paham bahasa2 indah ni kekadang kena baca berkali2.... tp kata2 ni mudah untuk aku paham... penuh maksud yg mendalam...
    dulu aku pernah give up bila Allah uji aku, dugaan yg bertimpa2... tp Alhamdulillah... dgan kesabaran dan berlapang dada aku rasa legaa...
    gembira tu memang subjektif... pilihan pada kita.

    p/s: huhuhu,emo habis aku komen ni

    BalasPadam
  2. setiap org pun akan ada ujian masing2 kan..tp Allah janji yg kita pasti dpt tempuhi ujian 2 sbb Dia xkn bebankan kita dengan sesuatu yg xmmpu kita tanggung..kan4..smile always..:)

    BalasPadam

Link Exchange

Tinggalkan link anda disini untuk saya membalas kunjungan anda. Terima kasih :)