Rabu, 27 Mei 2009

Temuduga Maktab

25 mei lepas mrupakn trikh bersejarah bagi aku sbb hari 2 la first time aku kne tmuduga..aku tmuduga utk course pengajian islam & al-quran..mcm biase persiapn rapi utk tmuduga pn dijalankn r..abis org aku jmpa (yg penah hadiri tmuduga gak r) utk mnanyakan pasal tmuduga..mcm2 r jwpn diorg..

first dia tnya knapa nk jadi ckgu dan bagi sebab2..
then tnya pasal isu-isu semasa tak kira isu semasa dunia atapun pendidikan (pasal PIPP, falsafah pndidikan negara la..)
tnya skit berkaitan course yg kta amik..
tnya skit ttg kabinet2 negara..
ade soklan lam bhasa iggeris..biase dia tnya pasal diri..
hmm..yg 2 je kot (yg len xigt r..hehe)

dengan perasaan gmbira aku pn prepare utk diri aku..haha..cari r kat internet pasal sume 2..smpai r hari temuduga..selepas selesai ujian InSak (wajib amik) & tmuduga berkumpulan (isu semasa ttg disiplin pelajar..senang je 2 beb..haha), aku pn dipnggil utk tmuduga individu..dgn perasaan xsbar bercampur cuak aku msuk r dalam bilik tmuduga..org bagi tip kat aku kalau nk msuk ketuk pintu n bagi salam ngn senyum..tnpa segan silu aku pun ketuk pintu n bgi salam r kat penmuduga aku..aku senyum je kat penemuduga aku 2..senyum wat2 je kot..hehe..mereka pn bnrkan alu duduk..aku pn ternnti-nantikan soalan yg bakal keluar dari lulut pnemuduga aku 2..maka, soklan2 tersebut ialah...............

1.ape mksud nma aku? (mksud nma aku pujianku) then dalam srah al-fatihah ade sebut ttg pujian..aku kna xplain sedikit sbnyak ttg ayat pertama surah 2..hmm..xplain je la..
2.ade x berlaku pmujaan kat dunia ni? xplain skit..argh..pe ni..aku pn jwb r ape yg aku tahu..cerita r skit pasal ajaran sesat..pmujaan manusia ke atas makhluk..benda n manusia...dan lain-lain..
3.dia belek2 sjil aku n bnyk r jmpa sijil nasyid aku time skolah dulu..pastu dia tnya aku smasa nsyid dulu aku amik bhagian ape? (aku bhagian suara ke-3..bgi tau r kat dia..) then suh aku xplain skit mvm mna nk smpaikan ilmu melalui nasyid ni...bleh ke x? hmm..mesti r bleh..cite r skit ttg method nk smpai ilmu kat org bnyk cara..then aku pn ceramah r kat diorng (wat2 mcm diorng xtau ape2..hehe..)
4.aku ade ckp solat itu dapat mncegah dari perbuatan mungkar mase tmuduga kumpulan..dia amik ayat 2 wat soklan dia..dia tnya knapa ade org solat tapi masih wat perkara mungkar? hmm...soklan yg dah bese aku jwb time skolah dulu...ape lagi bagi r kuliah kat diorng..hehe..
5.soklan lam bhasa inggeris plak..aku bajet dia suh cite pasal diri aku r mcm yg kwn aku citer..tp aku ckup tersentak bla dia suh aku crita ttg novel iggeris yg aku study time form 4 n form 5..mak ai..terkelu kjap lidah aku..yg ni r mnjadi permasalahan skrg..aku men bantai je..xtau btol ke x aku cite..hehe..lantak r..aku berserah kat Allah je..agak gugup jgk r time 2..dah la bhasa inggeris aku mmg dah truk..hmmm..tp xpe la..


2 r sedikit sbnyk pnglaman aku tmuduga..soklan2 diorng mmg xlah nk bajet..men soal je..akhirnya aku sedar..tmuduga xsmstinya tnya pasal ckgu..jd korang2 bersedialah..

2 luahan hati:

Link Exchange

Tinggalkan link anda disini untuk saya membalas kunjungan anda. Terima kasih :)